Tkramrepus? Dit is het woord supermarkt omgekeerd. Zo noemt het nieuwe initiatief 'De Omgekeerde Supermarkt' zich dan ook terecht. Bij 'tkramrepus' lever je namelijk levensmiddelen in, in plaats van dat je ze koopt. Zoals in een reguliere supermarkt natuurlijk het geval is.
Donnie steunt 'tkramrepus' vanaf 10 oktober tot 10 november, vanwege de relevantie, innovatie en de potentie. Drie belangrijke criteria voor Donnie. Beoordelen of je het ermee eens bent? We hebben mede-oprichter Sybren Brands gevraagd antwoord te geven op 10 vragen om meer uitleg te geven.
1. Wie of wat helpen jullie en hoe groot is deze groep?
Onze doelgroep is de Amsterdammer met een sociaal hart en alle klanten van de voedselbank.
2. Welk probleem lossen jullie op?
Door crisissen en inflatie leven steeds meer mensen in armoede en zijn afhankelijk van De Voedselbank. Doordat supermarkten en horeca steeds slimmer werken, zijn er daarnaast minder levensmiddelen ter donatie beschikbaar. Het gevolg is een stijgend aantal gebruikers van De Voedselbank evenals groeiende tekorten van voedsel.
3. Hoe doen jullie dit?
Met een omgekeerde supermarkt in de winkelstraat gaan we levensmiddelen en donaties ophalen voor De Voedselbank. Daar komt bij dat de supermarkt de Amsterdammer aanspoort om soortgelijke initiatieven op te zetten tegen armoede.
4. Waarom is dit nu relevant?
Wereldwijd stijgt het aantal mensen dat leeft in armoede; ook in Nederlands zijn dat inmiddels meer dan 1 miljoen mensen.
5. Wat doen jullie anders en hoe innoveren jullie?
We zijn de eerste supermarkt waar je niets kunt kopen, maar waar je levensmiddelen inlevert. Daarnaast organiseren wij veel evenementen waarbij donateurs en hulpbehoevenden samen kunnen komen én sporen wij het bedrijfsleven aan om zich ook aan te sluiten bij 'tkramrepus'. Zo creëren we meer donaties en aandacht voor mensen en tegen armoede.
6. Wat hebben jullie tot nu toe bereikt?
Afgelopen december hebben we een succesvolle pop-up versie van 'tkramrepus' neergezet. Dit resulteerde in drie vrachtwagens vol met levensmiddelen en media-aandacht in binnen - en buitenland van het NOS journaal tot aan FUNX. Check www.deomgekeerdesupermarkt.nl.
7. Waar kunnen jullie de Donnies voor gebruiken?
Onze prioriteiten liggen bij een goede logistiek zodat we ook, buiten de locatie, naar particulieren, bedrijven en evenementen toekunnen. Met de hulp van Donnie kunnen wij hiervoor hopelijk logistieke middelen aanschaffen en daarnaast hopen we ons bereik te vergroten. Dit resulteert in meer levensmiddelen, financiering én aandacht voor de voedselbank.
8. Waar liggen jullie prioriteiten?
Onze prioriteiten liggen nu bij de opening van 'tkramrepus'. Eind november gaan we open en daarbij ligt de focus op het concept zo neer te zetten dat we veel gaan inzamelen en een blauwdruk creëren om volgend jaar ook naar andere steden te gaan.Daarnaast staan november en december al volgepland met evenementen waarbij we buiten de omgekeerde supermarkt op verschillende locaties nog meer gaan inzamelen.
9. Wie staat er achter de organisatie en wat is jullie persoonlijke motivatie?
Het kernteam bestaat uit de bestuurders van Stichting Knappe Koppen Vrijwillig met de support van 40 vrijwilligers. Alsmede het bestuur van De Voedselbank Amsterdam en de gedeputeerden van de armoedebestrijding van de Gemeente Amsterdam.
10. Wat kan Donnie/wat kunnen Donnies nog meer doen om te helpen?
Help on met omkeren zodat we de groei van de snelst groeiende bank van Nederland kunnen stoppen. Schreeuw het daarom van de daken en heb je een goede tip voor ons, laat het ons weten via info@deomgekeerdesupermarkt.nl.
Met Donnie steun je maandelijks een wisselend goed doel, met 10 euro. Doneer je mee? Vanaf nu hoef je geen organisaties meer te kiezen. Doe Donnie.